香港人人識用算盤!?

思然 oce
May 15, 2023
Photo by GVZ 42 on Unsplash

今日同同事吹水,傾傾下講起亞洲學生同英國學生數學能力既分別。呢個現象喺敝校好明顯。

敝校亞洲人唔多,加上我通常只會出現喺有好多特殊學習需要學生既班,雖然敝校既學生背景統計話有大約10%既亞洲人,但平時真係唔多見有亞洲人,只係間唔中係走廊遇到少少亞洲人臉孔。我唯一一個香港學生都係讀普通班。直到最近,我因為好想八卦一下數學精英班學生既能力係點,趁空堂去佐中四精英班,入面竟然有一半亞洲人!

同事:「你覺得用算盤會唔會係你哋數學叻啲既原因?」

我呆一呆:「呃……其實我哋唔係好多人識用算盤。」(我咁啱識,係因為我阿公教過我。我反而唔知點解我會識算盤既英文……)

同事驚訝:「吓,我去過一個講座,個講者話香港小學要學算盤,我以為你哋全部都用算盤上數學堂。」

我稔佐一陣,佢喺咪講緊香港有段時間好興既珠心算:「唔,係有一個課外活動可以學算盤,但係唔係人人都會學……好耐好耐之前可能真係人人都要學算盤,但係我讀書嗰陣都唔駛學算盤。」

同事:「咁即係你哋唔係全部人都識得用算盤?」

我:「應該大部份都唔識,其實我估好多人都無掂過算盤。我識都係因為我阿公教過我,佢係用算盤計數既。」

同事:「啊……即係我俾人呃佐好耐。」

「亞洲人」或者「中國人」數學叻其實都係一個種族定形/刻板印象(racial stereotype)。因為數學叻係優點,所以無人會話係種族歧視。但係,英國因為好強調種族共融,所以啲仔成日都會話人哋「racist」。有次有個學生問我早餐係咪食炒飯,我都未答,隔離個仔鬥佢「你唔可以咁問架喎,你咁係racist!」

Photo by Gayatri Malhotra on Unsplash

講返數學叻,我唔敢其他亞洲地區係點。我覺得所謂香港數學叻只係因為我哋心算能力好佢哋都幾多下。大部份香港人都識得背乘數表,佢哋大部份都唔識背,你問一個學生八乘七係乜,好少少既會由八乘一開始默念到八乘七,但大部份都話要計數機,或者睇返手冊入面個乘數表。

同時,我哋識廣東話真係贏在起跑線:廣東話數數字目字,一音一字;佢哋幾音一字,去到十以後特別名顯,例如77,我哋只係「七—十—七」,佢哋係「se-ven-ty-se-ven」,三個音同五個音既分別。

到要背乘數表,例如7X7=49,我哋係「七—七—四—十—九」,哋係「se-ven-ti-me-se-ven-is-four-ty-nine」,一音一數字,我哋背九因歌其實真係易好多,名副其實贏在起跑線。

黎英國之前,我以為英國教數會強調思維訓練多過操練,但係呢度最大問題係又唔駛佢哋背乘數表,但係又唔會教佢哋真係稔下一題數可以點計得快啲,只係不定咁示範(modeling)一個既定既方法,我本來以為因為我支援既都係能力比較弱既學生,但係我最近去啲比較好既班,佢哋都係教啲學生跟足步驟,有時見到佢哋咁教,我真係覺得好匪夷所思。

咁到底香港教數係咪好過英國呢?我又唔肯定,因為一來,我淨係讀過一間香港中學,又淨係教過一間英國中學,二來,我完全唔記得中學嗰時老師係點教數學,我淨係記得我同幾個同學自己係度計晒啲數,同做啲深過我哋程度既數學。咁當年我都係學校奧數既成員,老師又應該係唔理我哋上堂做乜既。

同埋,所有學業有關既項目,亞洲人都係特別緊張,特別信「萬般皆下品,唯有讀書高」,所以其實都唔係淨係數學。

--

--

思然 oce

PhD | Research Psychologist | Psychometrician | Computer Science Teacher | IT Auditor/Consultant | ex-CISA/CISSP | Top Writer in Humor | Work in HK, UK, USA